Ondernemers zijn allemaal mensen die veel geleerd hebben. Voor, tijdens en na de start van de onderneming zijn er nu eenmaal veel leermomenten. Het is prettig als een ondernemer daar af en toe wat meer over wilt vertellen. Hier kunnen anderen weer van leren. In dit artikel is Roelof van Middendorp van rvmreclame aan het woord over ondernemen, reclame en duurzaamheid.

Wat is de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf?

Voordat ik voor mijzelf begon, werkte ik bij een vergelijkbaar bedrijf als bedrijfsleider. Toch had ik het niet meer naar mijn zin en dat ging uiteindelijk zover, dat ik mijn baan heb opgezegd. Eenmaal thuis ben ik me gaan oriënteren om iets anders te gaan doen, echter werd ik steeds benaderd door relaties die vroegen of ik voor hun reclame wilde zorgen. De meeste aanvragen kwamen uit de regio Amsterdam en Almere, dus ben ik op zoek gegaan naar een pand om voor mezelf te beginnen. Ik kwam in Zeewolde terecht en ben daar begonnen met al snel meer dan 80 klanten in de eerste periode.

Je bent niet direct voor jezelf begonnen. Heeft het meerwaarde voor een ondernemer als hij eerst in loondienst is geweest?

Dit adviseer ik iedereen. Je doet in loondienst veel ervaring op in het vakgebied waarin je werkt. Maar je leert ook omgaan met andere mensen, zeker als je een leidinggevende functie krijgt. Dan leer je ook om te gaan met personeel, dit komt je later altijd goed van pas. Werken in loondienst heeft ook als voordeel dat je leert wat je wel en niet wilt. Daarom is het nog beter om bij meer dan één bedrijf te werken, voordat je zelf start.

De marketing is steeds meer aan het verschuiven van offline naar online. Wat heeft dit voor invloed op rvmreclame gehad? En hoe zie je de toekomst van offline marketing?

Als rvmreclame hebben wij niet echt last van deze verschuiving. Want buitenreclame blijft nodig. De digitale reclame is daar een waardevolle toevoeging op. De invloed die wij hebben gemerkt is dat we ook digitale reclameschermen zijn gaan leveren. Omdat wij een reclame productiebedrijf zijn en geen reclamebureau, zal de offline reclame in de toekomst absoluut ons bestaansrecht blijven.

De rvmreclame groep bestaat uit vier bedrijven? Wat is de motivatie hiervoor geweest?

Het is allemaal begonnen met een groot concern, via een relatie verzorgden wij daar de reclame. Vervolgens kwam een delegatie op bezoek, die bij de eerste indruk wilde afhaken. We oogden veel te klein, we hebben er alles aan moeten doen om de klant te overtuigen van onze expertise. Juist het ontbreken van meerdere managementlagen zorgen voor korte lijnen. Toch hebben we daarvan geleerd. Andere reden is dat grote organisaties graag een specialist inhuren. Met het oprichten van onze groep hebben we 4 bedrijven die elk zijn gespecialiseerd in een bepaalde tak van reclame. Sindsdien worden we als professionele partner gezien.

Wat betekent duurzaam ondernemen voor rvmreclame?

Duurzaamheid is een belangrijk punt voor ons allemaal. We hebben onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om goed voor de wereld te zorgen. Duurzaam ondernemen is bij rvmreclame daarom belangrijk. Mooi voorbeeld is ons bedrijf rvmgroen, dat voor opdrachtgevers duurzame reclame toepast. We gebruiken pvc-vrije folie, passen LED verlichting toe en printen op waterbasis, in plaats van andere inktsoorten.

Als ondernemer heb je al verschillende stappen gemaakt. Heb je hiervoor inspiratie gezocht bij andere ondernemers?

Jazeker, in het begin heb ik vooral cursussen gevolgd bij Kenneth Smit. Hier heb ik veel van geleerd, ook van de mensen die ik daar ontmoette. Inmiddels kom ik drie keer per jaar samen met andere ondernemers om te sparren over bedrijfsvoering en de maatschappelijke ontwikkelingen.

Heb je nog tips of aanbevelingen voor andere ondernemers?

Op basis van mijn ervaringen zou ik ondernemers het volgende mee willen geven:

  • Wees open naar je klant;
  • Houd problemen weg bij je klant, neem zelf initiatief;
  • Onderneem duurzaam, zover als mogelijk is;
  • Leer van anderen door met andere ondernemers te sparren.

Wil je meer weten over rvmreclame of ben je geïnteresseerd in reclamediensten? Neem dan contact met ons op.

Dit artikel is eerder verschenen op Onderneemhet.nl.