We zijn allemaal uniek, maar we willen ook graag bij een groep horen. De psychologie hierachter is de reden dat we ons graag willen onderscheiden, maar dat we daarvoor vooral naar onze concurrenten kijken. Als we zeggen dat u beter buiten uw eigen kringen kunt kijken voor nieuwe ideeën, dan klinkt dat heel logisch. Toch kijken we vaak teveel naar anderen hoe zij het doen. Wilt u zich dan onderscheiden in een bepaalde groep, of zoals de ‘rest’ zijn? In dit blog meer over onderscheidend zijn en waarom. (Product kan ook worden gelezen als dienst).
Bestaand of nieuw product?
Ieder bedrijf heeft een positie in de markt waarin het opereert. Het is belangrijk om te weten wat de rol van uw product is. Wanneer uw product niet uniek is, dan is het van belang dat de marketing van het product zich van hen onderscheidt. Levert u een nieuw product waar de markt nog niet mee bekend is? Dan zorgt het aanbod voor een duidelijk onderscheid. Het is dan zaak dat marketing aansluit bij de doelgroep. Want die moeten natuurlijk wel overgaan tot aankoop van uw product.
Bestaande of nieuwe markt?
Wanneer een bestaande markt wordt bediend, dan is de doelgroep bekend. Er is al een relatie mee, dit maakt de markt benaderbaar. Maar de concurrentie zit in dezelfde positie. Het is dan zaak dat er steeds contact blijft met uw doelgroep zodat zij weten wat uw bedrijf hen te bieden heeft. Ook is het goed om uw eigen strategie/stijl te kiezen om u te onderscheiden. Boort u met uw product een nieuwe markt aan? Dan is het belangrijk dat u zichtbaar wordt. Want vaak zoekt de markt niet naar uw product, zeker niet als ze deze nog niet kennen. Er moet dus onderscheid zijn tussen uw marketing en die van andere bedrijven die in die doelgroep/branche actief zijn.
Onderscheid maken
Klinkt allemaal logisch, maar hoe maak je onderscheid? De kunst is om niet naar anderen te kijken, maar een eigen weg in te slaan. Op deze manier wordt uw stijl niet beïnvloedt door anderen maar door uw eigen onderscheidend vermogen. Maar nog belangrijker om te kijken hoe er onderscheid gemaakt kan worden, is kennis hebben van de doelgroep. Want als u die niet aanspreekt met uw marketingstrategie, wordt het lastig verkopen. Het is tenslotte wel de doelgroep die uw product moet gaan afnemen, dus zorg dat u op hun radar komt. Wat betekent dit in de praktijk? Dan eerst deze vraag aan u:
Wilt u zich ook onderscheiden?
Zo ja, dan kunt u van alles inzetten. Denk hierbij aan huisstijl, auto- vrachtwagen- gevel- en lichtreclame, reclamezuilen, vlaggen, presentatiesystemen (ook digitaal), standbouw, drukwerk, advertenties, spandoeken en nog veel meer. Met de juiste huisstijl kunt u al uw marketing uitingen inzetten om de doelgroep te overtuigen van uw product. Want gezien worden is één, maar goed gezien worden is de kunst van marketing.
Gaat u zich vanaf nu onderscheiden? Kom dan met uw marketing plan naar ons voor een strategie om uw doelgroep te benaderen met goede marketing. Heeft u (nog) geen plan? Dan kunnen onze specialisten u daarbij helpen. Hun ervaringen met de meest uiteenlopende branches heeft ons een breed pakket kennis gegeven die we graag voor uw marketing inzetten. Neem contact met ons op om u te gaan onderscheiden.